|
|
| | | |
|
|
ΣΥΜΠΟΣΙΑ ΓΙΑ TH ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΣΤΟ ΑΣΤΙΚΟ |
|
|
|
| |
|
|
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΡΘΡΑ & ΕΡΓΑΣΙΕΣ |
|
|
|
| |
|
|
ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΡΕΒΕΖΗΣ |
|
|
|
| |
|
|
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «COSMO ECHO - ΣΥΝΗΧΗΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΤΗΣ ΓΗΣ» |
|
|
|
| |
|
|
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ «COSMO DANCE» |
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ο Χορός των Φουστανελοφόρων, από τα παλάτια του Όθωνα στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης ! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Aπαγορεύεται η μερική ή ολόκληρη αναδημοσίευση άρθρων, κειμένων και φωτογραφιών, χωρίς την γραπτή έγκριση του ΑΡΧΕΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡΟΥ
Μίκα Παππά-Σέβου
Αθήνα
Εισήγηση στην Εκδήλωση υπο την Αιγίδα του Υπουργείου Άμυνας
Η συμβολή των Ενόπλων Δυνάμεων και των Πολιτιστικών Φορέων στην διάσωση της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς
" Ο Χορός των Φουστανελοφόρων, από τα παλάτια του Όθωνα στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης "
Οι λαογραφικές καταγραφές και αναφορές Δυτικών λόγιων, φιλελλήνων ξένων διπλωματών, ιστορικών, αρχαιολόγων, εμπόρων και άλλων περιηγητών, που την περίοδο της οθωμανικής αυτοκρατορίας επισκέπτονται την περιοχή που ζουν Έλληνες , συνέβαλλαν στον επηρεασμό της στάσης των Ευρωπαίων απέναντι στην Ελληνική Επανάσταση και τη δημιουργία του ελεύθερου Ελληνικού κράτους.
Συχνά, με τις περιγραφές αρχαιολογικών τόπων και την καθημερινότητα των ανθρώπων στις εκδόσεις που ακολουθούν αυτές τις περιηγήσεις, αποβλέπουν, στην κάλυψη της περιέργειας και των αναγκών του αναγνωστικού κοινού της Δύσης, για την εξωτική Ανατολή, του θαυμασμού για τον Αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό, και στο πνεύμα της Αναγέννησης, την αναζήτηση φυλετικής και πολιτισμικής σύνδεσης μεταξύ των αρχαίων και των Νεοελλήνων.
Μέχρι και την περίοδο της συγκρότησης του Νεοελληνικού Κράτους, οι Ευρωπαίοι, θεωρούν τους Έλληνες απογόνους των Αρχαίων και συχνά εκπλήσσονται από την εικόνα των υπόδουλων Ελλήνων που συναντούν, καθώς αυτή η πραγματικότητα απέχει από την διαμορφωμένη αντίληψή τους για αυτούς .
Από τα κείμενα των Περιηγητών, μια πρώτη διαπίστωση σχετικά με την άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά είναι, ότι εκτός από τις αρχαιότητες, ο χορός και τα έθιμα των Ελλήνων, απετέλεσαν αγαπημένο αντικείμενο παρατήρησης και μελέτης και ότι Ελληνικός λαός, έχει πλούσια μουσικοχορευτική δραστηριότητα στις εορταστικές εκδηλώσεις του.
Πολλοί, δείχνουν ζωηρό ενδιαφέρον για τα πολιτιστικά αυτά φαινόμενα, και τα περιγράφουν με αρκετές λεπτομέρειες, επιχειρώντας μάλιστα την σύνδεσή τους με την αρχαιότητα, στην οποία παραπέμπουν για την αναζήτηση της απαρχής τους, με αναφορές σε σχετικές περιγραφές, από τα κείμενα της Αρχαίας Γραμματείας.
Σύγχρονοι μελετητές εκτιμούν, ότι ο ενθουσιασμός των Περιηγητών για τον Ελληνικό χορό, οφείλεται στην πίστη τους, ότι «στους χορούς επιβιώνει το αρχαίο πνεύμα»
Συνολικά το έργο τους και οι αναφορές τους για το χορό, έχουν προσδιορίσει τις κατευθυντήριες γραμμές θεώρησής του, στο νεοσύστατο Ελληνικό κράτος.
Αξίζει να αναφέρουμε απόψε, μια και μόνο ( γιατι δεν είναι ένα συνέδριο), αλλά συγκλονιστική καταγραφή, του μεγάλου Άγγλου περιηγητή, George Cochrane, στο βιβλίο του «Περιπλανήσεις στην Ελλάδα», στο κεφάλαιο 17 με τον τίτλο ‘THE ROMAIKA ’ ,
Αφηγείται τον Ελληνικό χορό των μεγάλων Ελλήνων Οπλαρχηγών της Επανάστασης του 1821, στο Παλάτι του Όθωνα
.
<<Μετά το βαλς, ο Βασιλιάς της Βαυαρίας συνομίλησε με πολύ οικείο τρόπο με τους Έλληνες Οπλαρχηγούς που ήταν παρόντες, και οι οποίοι έμοιαζαν πολύ ευχαριστημένοι από την προσήνεια του.
Παρατήρησα ανάμεσά τους, μεγάλους οπλαρχηγούς, όπως, τον Κουντουριώτη, τον Κολοκοτρώνη, τον Γρίβα, τον Κριζιώτη, τον Μακρυγιάννη, τον Νοταρά, τον Βεντούρη, τη Βάσω και πολλούς άλλους, όλοι ντυμένοι με τις τοπικές λαμπρές φορεσιές τους.
Λίγο αργότερα, η σκηνή εμπλουτίστηκε με ένα ευχάριστο και χαρακτηριστικό τρόπο, όταν κάποιοι από αυτούς τους παλιούς πολεμιστές, προσφέρθηκαν να χορέψουν Romaika, όπως χορεύεται στην Ελλάδα, αφού η Αυτού Μεγαλειότης , δράττοντας της ευκαιρίας, εξέφρασε την επιθυμία να δει τον περίφημο αυτό χορό.
Οκτώ από τους Οπλαρχηγούς, σχημάτισαν έναν μεγάλο κύκλο, ανοιχτό σε ένα μόνο σημείο. Ο Μακρυγιάννης, έσυρε πρώτος το χορό, για δέκα περίπου λεπτά !
Ήταν ένας ψηλός, αδύνατος άντρας, δραστήριος όμως σαν νέος δεκάξι ετών>>.
Και συνεχίζει ο Κόχραν μια αναλυτική περιγραφή του χορού, και δηλώνει πως,
<< Οι Μεγαλειότητές τους, οι Βασιλείς, φανήκαν εξαιρετικά ικανοποιημένοι από τη σκηνή που προσπάθησα να περιγράψω. Διότι μετά που σταμάτησε ο χορός τους , εξέφρασαν την ικανοποίησή τους με τους πιο υπέρμετρους τρόπους, και που σε αντάλλαγμα, οι ίδιοι οι οπλαρχηγοί δεν φάνηκαν να είναι λιγότερο κολακευμένοι και ευχαριστημένοι >>
Κλείνοντας την περιγραφή ο Κοχραν, λέει,
< Ο χορός αυτός , είναι αρκετά γνωστός στην Αθήνα και στην επαρχία , αλλά, η μεγάλη πρωτοτυπία και το ενδιαφέρον στη παρούσα περίσταση, ήταν το γεγονός, ότι για πρώτη φορά, τον έβλεπαν να χορεύεται από άνδρες, που θα δοξάζονται για πάντα, στην σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας>>
Αθήνα, 1835
Στη συνέχεια, θα κάνω μια σύντομη αναφορά στην ιστορία των ευζωνικών ταγμάτων και θα δείξουμε ένα μοναδικό φωτογραφικό αρχείο.
Η ιστορία των ευζωνικών ταγμάτων (αργότερα συνταγμάτων) ξεκινά το 1867, με την ίδρυση τεσσάρων ταγμάτων, με κύρια αποστολή τους, την φύλαξη της μεθορίου.
Από το 1914, ως ιδιαίτερη μονάδα ευζώνων συγκροτείται η Ανακτορική Φρουρά. Ο τίτλος της έχει μετατραπεί αρκετές φορές από τότε και σήμερα ονομάζεται Προεδρική Φρουρά.
Η ένδοξη δράση των Ευζωνικών ταγμάτων κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων υπήρξε καταλυτική, με αποτέλεσμα οι Εύζωνες να λάβουν στη συνείδηση του Ελληνικού λαού, την εικόνα, των Ηρώων.
Η εντυπωσιακή παρουσία των Ευζώνων δεν περνά απαρατήρητη και υπάρχουν σημαντικές εκδόσεις καρτ ποστάλ και φωτογραφιών, από Έλληνες και ξένους, που την αποτυπώνουν .
Τα Ευζωνικά τάγματα και προπάντων οι Εύζωνες της Ανακτορικής Φρουράς, παρουσιάζουν έντονη χορευτική δραστηριότητα, στην Ελλάδα και αργότερα και στο εξωτερικό. Η προβαλλόμενη εικόνα των πανέμορφων φορεσιών και των λεβεντόκορμων νέων στρατιωτών, αποτελούσε την καλύτερη προβολή για την εικόνα της Ελλάδας μας.
ΤΟ 1957, ΤΟ ΧΟΡΕΥΤΙΚΌ ΤΜΗΜΑ της Ελληνικής Στρατιωτικής Βασιλικής Φρουράς και η Μπάντα του Στρατού, προσκαλούνται να συμμετάσχουν στο φημισμένο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ «Military Tatoo» (το οποίο συνεχίζεται και σήμερα), στο Εδιμβούργο της Σκωτίας ! Την αποστολή συνοδεύει η περίφημη ΔΟΡΑ ΣΤΡΑΤΟΥ .
Μια Διμοιρία Ευζώνων με επικεφαλής τον αξιωματικό τους, παρελαύνει μέσα στο Κάστρο του Εδιμβούργου με την Ελληνική Σημαία, ενώ χορευτές της Φρουράς χορεύουν με Κρητικές φορεσιές και τα δικά τους όργανα.
Στη συνέχεα, παρουσιάζονται οι Εύζωνες με φουστανέλες, και χορεύουν Καλαματιανό και Τσάμικο !
Ο χορός, η μουσική, το τραγούδι και συνολικά η προβαλλόμενη εικόνα, εκφράζουν για τους θεατές τα ιδιαίτερα αισθητικά και πολιτισμικά γνωρίσματα του Ελληνικού ‘Έθνους.
Εκ τότε, οι Εύζωνες μας, εκπροσώπησαν την Ελληνική χορευτική παράδοση σε πολλές εκδηλώσεις στη Ελλάδα και στη Ομογένεια, αποτυπώνοντας και προβάλλοντας την Ελληνική Ταυτότητα .
Κλείνοντας αυτή την μικρή παρουσίαση , θα ήθελα να αναφερθώ και να σας δείξω μια άλλη ιδιαίτερα ξεχωριστή στιγμή, που είναι, η παρουσία τους στη μέση της μεγάλης 5ης Λεωφόρου της Νέας Υόρκης, με πλήθος κόσμου και κάλυψη από Αμερικάνικα Τηλεοπτικά δίκτυα, στους εορτασμούς για την επέτειο της 25 Μαρτίου, το 1988.
Όπως διαπιστώνεται από την πολύ σύντομη αυτή παρουσίαση, η συμβολή των φουστανελοφόρων ευζώνων στην ανάδειξη και διατήρηση της μουσικοχορευτικής μας παράδοσης και την προβολή της ιδιαίτερης πολιτιστικής εικόνας της πατρίδας μας, είναι πολύτιμη και σημαντική
Ευχαριστώ πολύ
Μίκα Παππά-Σέβου
|
|
|
|
|
|
|