|
|
| | | |
|
|
ΣΥΜΠΟΣΙΑ ΓΙΑ TH ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΤΟΥ ΧΟΡΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΣΤΟ ΑΣΤΙΚΟ |
|
|
|
| |
|
|
ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΑΡΘΡΑ & ΕΡΓΑΣΙΕΣ |
|
|
|
| |
|
|
ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΠΡΕΒΕΖΗΣ |
|
|
|
| |
|
|
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «COSMO ECHO - ΣΥΝΗΧΗΣΗ ΤΩΝ ΛΑΩΝ ΤΗΣ ΓΗΣ» |
|
|
|
| |
|
|
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ «COSMO DANCE» |
|
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ |
|
Δημοσιεύονται ερευνητικές ανακοινώσεις, επιστημονικές μελέτες, άρθρα και εργασίες, που αφορούν στις πολλαπλές όψεις του χορού ως μουσικο-κινητικού, καλλιτεχνικού και αισθητικού φαινομένου και ως διαχρονικής κοινωνικής και πολιτισμικής πρακτικής.
*Aπαγορεύεται η μερική ή ολόκληρη αναδημοσίευση άρθρων και κειμένων χωρίς την γραπτή έγκριση του ΑΡΧΕΙΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΟΡΟΥ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ο ΧΟΡΟΣ ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΕΙΟΣ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ |
|
Ο ΧΟΡΟΣ
ΚΟΡΥΦΑΙΑ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΕΙΟΣ ΣΥΝΟΜΙΛΗΤΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΑ
Του Ηλία Λιαμή, Δρ. Θεολογίας, Καθηγητή Μουσικής,
Προέδρου Συνοδικής Υποεπιτροπής Καλλιτεχνικών Εκδηλώσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
ΦΟΛΚΛΟΡΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙHΣΗ - Καθ. ΝΕΟΚΛΗΣ ΣΑΡΡΗΣ |
|
ΦΟΛΚΛΟΡΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΚΑΙ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙHΣΗ - Καθ. ΝΕΟΚΛΗΣ ΣΑΡΡΗΣ.
(ΑΓΓΛΙΚΑ)
I will start with a common aphorism so that I can conclude with a common observation as well. This aphorism is about technology as a human product, and the observation is that, within the last century, a radical and fundamental change took place in human societies through technology, which further evolved them into a uniform type: There are those who want to present this type as the ideal type representing what they call "globalization". |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Ο ΧΟΡΟΣ ΣΤΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΟ ΣΤΟΝ ΑΣΤΙΚΟ ΧΩΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΚΥΒΕΡΝΟΧΩΡΟ |
|
Στην εποχή του Διαδικτύου και τις Παγκοσμιοποίησης η απόσταση που μας χωρίζει από όλες τις σχετικές με το χορό πληροφορίες και την επαφή με τους φορείς που τις παρέχουν, είναι ένα κλικ στον υπολογιστή μας. |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
ΕΝΝΟΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΩΤΗΤΩΝ |
|
ΡΑΜΠΑΟΥΝΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ
Έννοια και διαχείριση Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων.
Περιγραφή του μοντέλου «Πολιτιστικές Δραστηριότητες
Ενεργητικής Δράσης».
Ανάλυση και εφαρμογή του μοντέλου ΠΔΕΑ και προοπτικές, για τη ανάπτυξη της πολιτιστικής Δραστηριότητας
«Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ Λευκάδας».
ΑΘΗΝΑ, ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2012
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΩΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ- Δρ. Ρενάτα Δαλιανούδη |
|
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
ΩΣ ΣΥΝΙΣΤΩΣΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑΣ
Ρενάτα Δαλιανούδη
Δρ Εθνομουσικολογίας Παν/μίου Αθηνών
Από τότε που η μουσική υπόκρουση άρχισε να εξυπηρετεί αισθητικές ανάγκες μιας ταινίας και όχι να είναι απλά και μόνο ένα στοιχείο της κινηματογραφικής προβολής (όπως συνέβαινε στον βωβό αλλά και στα πρώτα βήματα του ομιλούντος κινηματογράφου), δηλ. από το 1930 και μετά, αρχίζει ν’ αποτελεί βασικό κι αναπόσπαστο στοιχείο μιας κινηματογραφικής ταινίας. |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ: ΑΠΟ ΤΟ ΧΘΕΣ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΑ- |
|
Μια συνοπτική εθνογραφική παρουσίαση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής κατά τόπους, από το βορά ως το νότο (από την Κρήτη ως τη Μακεδονία) και από τη Δύση ως την Ανατολή (από τα Ιόνια νησιά -Κέρκυρα- ως τα νησιά του Βορείου Αιγαίου) αποδεικνύει, ότι πρόκειται για μια πλούσια παράδοση με ποικιλία ρυθμικών ποδών, μελωδιών, χορευτικής φόρμας, μουσικών οργάνων, ποιητικών κειμένων, μετρικής, ρυθμο-ποιητικής, μορφολογικών τύπων, στροφικών σχημάτων κ.ά.
Χαρακτηριστικό της ελληνικής δημοτικής μουσικής είναι η τρισυπόστατη ταυτότητά της αποτελούμενη από τη μουσική (μέλος), τον λόγο (ποιητικό κείμενο) και τον χορό (όρχηση), τα οποία –ήδη από την αρχαιότητα- αποτελούσαν μια ενιαία και άρρηκτη ενότητα μεταξύ τους: το λεγόμενο τριφυές δρώμενο.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
ΤΟ ΜΟΥΣΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΚΟ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΞΥΛΟΥΡΗ |
|
Το άρθρο που ακολουθεί αποτελεί μια λαογραφική, κοινωνιολογική και μουσικολογική προσέγγιση του Νίκου Ξυλούρη ως καλλιτέχνη και είναι μέρος από την εισήγηση, με θέμα «Το μουσικό, πολιτικό και κοινωνικό πρόσωπο του Νίκου Ξυλούρη», στο πλαίσιο του αφιερώματος της Ένωσης Κρητών Αγ. Αναργύρων στον «Αρχάγγελο της Κρήτης», στις 5 Νοεμβρίου 2005. Η εισήγηση συνοδεύτηκε από πλούσιο οπτικο-ακουστικό υλικό από το αρχείο της ΕΡΤ και τα προσωπικά αρχεία του εκδότη Περικλή Κατσούγκρη και της γράφουσας |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
ΕΘΝΙΚΕΣ ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ ΤΗΣ ΣΙΒΗΡΙΑΣ: ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΝ- PROF. VICTOR KITOV |
|
ΕΘΝΙΚΕΣ ΟΡΧΗΣΤΡΕΣ ΤΗΣ ΣΙΒΗΡΙΑΣ: ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΚΑΙ ΠΑΡΟΝ
(Μονο Αγγλικά)
PROF. VICTOR KITOV |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Επιστημονική έρευνα στον τομέα της λαογραφίας μέσα από διαδικασίες παγκοσμιοποίησης και ενσωμάτωσης- Dr Oksana Mykytenko |
|
Επιστημονική έρευνα στον τομέα της λαογραφίας μέσα από διαδικασίες παγκοσμιοποίησης και ενσωμάτωσης- Dr Oksana Mykytenko
(Μόνο Αγγλικά)
Scientific Research in the Field of Folklore within Globalization and Integration Processes |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Πολιτιστικοί Σύλλογοι & «Παράδοση»: Θεσμοποιώντας το Νεωτερισμό -Δρ. Ζωή Ν. Μάργαρη |
|
Κοινό τόπο αποτελεί πως η σύγχρονη Ελλάδα, παρουσιάζει ιδιαίτερα σύνθετη εθνολογική σύσταση, μιας και ως «σταυροδρόμι λαών και πολιτισμών», μέσα από τη μακραίωνη ιστορία της μπόρεσε άλλοτε να αφομοιώσει δημιουργικά και άλλοτε να απορρίψει σταδιακά. |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
The Role of Dance in the Formation of Ethnic Identityamong Diaspora Greeks. A Case Study from Australia. |
|
The Role of Dance in the Formati on of Ethnic Identityamong Diaspora Greeks. A Case Study from Australia ΜΟΝΟ ΑΓΓΛΙΚΑ - This paper explores the hypothesis that ethnic identity among Greek Australians is expressed and transmitted in practical ways and in ritual contexts, especially through traditional dances.
Dr. Vassiliki Chryssanthopoulou |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ |
|
Ο ΘΕΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ
Ενορία καταρχήν σημαίνει την «εν τόπω» Εκκλησία, που λειτουργεί μέσα σε καθορισμένα γεωγραφικά όρια της πόλης ή του χωριού. Πρόκειται για την ορθόδοξη κοινότητα και κοινωνία με μοναδικό σημείο αναφοράς το πρόσωπο του Χριστού και του πλησίον. Βασικό γνώρισμά της η κοινή πίστη και παράδοση που επιβεβαιώνονται στη Σύναξη «τη διδαχή τη κοινωνία τη κλάσει του άρτου και ταις προσευχαίς» . Ο σκοπός της κοινωνίας αυτής είναι η ανακάλυψη της «Εντός ημών Βασιλείας» , μέσα από την άσκηση αγάπης και αλληλεγγύης στον καθημερινό βίο.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ |
|
Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΜΕ ΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Του Λάμπρου Αναστ. Ψωμά
Πτυχιούχου Θεολογίας (Πανεπιστήμιο Αθηνών),
MA History of Nationalism (University of Essex Κάθε σκέψη πάνω στο εν λόγω ζήτημα πρέπει να εδράζεται και να έχει ως αφετηρία της τη λαϊκή πίστη. Ο λόγος είναι απλός: ο λαός δεν είναι μόνο το υποκείμενο της δημιουργίας της δημοτικής παράδοσης, αλλά και η βάση του εκκλησιαστικού σώματος. Η ελληνική λέξη «εκκλησία» σήμαινε στους αρχαίους Έλληνες ακριβώς τη συνέλευση του λαού και κατ’ ακολουθίαν στο Χριστιανισμό τη σύναξη του λαού. |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
GREEK TRADITIONAL DANCES-DANCE OCCASIONS AND FOLK FESTIVALS IN GREECE |
|
GREEK TRADITIONAL DANCES-DANCE OCCASIONS AND FOLK FESTIVALS IN GREECE - TENTZERAKIS CHRISTOS & MICA PAPPA-SEVOU
Tenzerakis Christos President of Greek Dance Archives,
President - IOV Hellas
&
Mica Pappa-Sevou General Secretary - IOV Hellas.
Koprivshtica National Folk Festival August 2005.
Dear Director of the Academy of Sofia, Dear Professor Kaufman, Dear Professor Mrs Santova, Dear General Secretary of Ministry of Culture and Tourism Mrs Gimina, Dear Professors of the Academy, Dear Congress Participants, Ladies and Gentlemen,
We would like to emphasize once again, that we are very glad to be with you all those days in Koprivshtica, here in Bulgaria, as quests of this magnificent folklore festival. We would also like to thank Her Excellency, the Minister of Culture and Tourism of Boulgaria, Mrs Nina Chilova, the Director of the Institute of Folklore of Academia of Sofia, Professor Mrs. Mila Santova and the General Secretary of Ministry of Culture and Tourism, Mrs Gimina, for their kind invitation and the warm hospitality they have offered to us.
Through the protection, promotion and preservation of the folk culture the organisers of this important Festival contribute significantly to the maintenance of the traditional values and the mutual understanding among people
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Χορευτικό φαινόμενο και κοινωνική πραγματικότητα. Μέθοδοι έρευνας - Αννα Λυδάκη |
|
Χορευτικό φαινόμενο και κοινωνική πραγματικότητα
Μέθοδοι έρευνας
Άννα Λυδάκη, Αναπλ. καθηγήτρια στο Τμήμα Κοινωνιολογίας
του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
Εισαγωγή
Ο Condillac ονομάζει τη χορευτική έκφραση έμπρακτη γλώσσα, και γράφει ότι προφανώς η γλώσσα αυτή διατηρήθηκε, ακόμη και όταν είχε δημιουργηθεί η φωνητική - λεκτική έκφραση, για να ειδοποιείται ο λαός για θέματα πρωταρχικού ενδιαφέροντος σχετικά με τον νόμο και τη θρησκεία.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Ο Χορός των Φουστανελοφόρων, από τα παλάτια του Όθωνα στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης ! |
|
Ο Χορός των Φουστανελοφόρων, από τα παλάτια του Όθωνα στην 5η Λεωφόρο της Νέας Υόρκης ! |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Συνοχή και αλλαγές εθνικοτήτων και πολιτισμών στο Νιου Τζέρσεϋ, U.S.A - Dr Iveta Pirgova |
|
1. Introduction
This paper does not provide an in-depth analysis of the communities and cultures in New Jersey, but it rather suggests an overview of their very complex character as well as an approach for better understanding the continuity and change of each culture as shaped by its long-lasting co-existence in multi-ethnic and multi-cultural context.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Η ΜΟΥΣΙΚΟΧΟΡΕΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΤΟ ΧΩΡΙΟ ΜΟΛΙΣΤΑ |
|
Το χωριό Μόλιστα βρίσκεται στους πρόποδες του βουνού Σμόλικα, στο δρόμο Ιωαννίνων Κοζάνης 30 χλμ. μετά την Κόνιτσα. Έχει στο βάθος της κοιλάδας της τον ποταμό Σαρραντάπορο ή Βουρκοπόταμο που ενώνεται με τον ποταμό Αώο της Κόνιτσας.
Μέχρι σήμερα δεν είναι εξακριβωμένη η ακριβής χρονολογία της δημιουργίας του χωριού. Μερικοί υποστηρίζουν ότι το χωριό αριθμεί ζωή 3.000 ετών από ευρήματα ληκύθων που περιείχαν τέφρα, τα οποία βρέθηκαν στη θέση «Σταυρός» και ότι οι πρώτοι κάτοικοι ήταν Μολοσσοί. Στην Ομηρική εποχή έκαιγαν τους νεκρούς και τοποθετούσαν την τέφρα σε ληκύθο |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
THE DEVELOPMENT OF LATVIA - Dr. Aija Jansone N FOLK DANCE IN THE PERIOD FROM THE SECOND HALF OF THE 19TH TO THE LATE 20TH CENTURY |
|
THE TRANSITION FROM RURAL TO URBAN ENVIRONMENT
AND THE EFFECTS ON TRADITIONAL CULTURE
Aija Jansone /Dr. hist./ LATVIA
5th International Symposium of GREEK DANCE ARCHIVES , May 2006
Dance is one of the oldest human ways of expressing feelings and experiences, involving a variety of rhythmic movements to the accompaniment of song or musical instruments. During centuries of cultural development, in accordance with the characteristics of popular life, the means of expression used in dance have been selected and developed, and the principles guiding the development of dance sequences have become established. During this period, several genres of folk dance have developed, with their own special patterns of form and style, traditional kinds of artistic representation and means of expression.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Relations Between the Leading Dancer and the Co-Dancers in Neo-Hellenic Dance -Dr. Αnna Panagiotopoulou |
|
Μονο Αγγλικά
Introduction
To make this paper fully comprehensible, the terms used must first be explained.
By the term "Neo-Hellenic Dance" we mean the dance phenomenon of Greece, which is also known as Greek traditional dance.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
ΕΠΙΓΑΜΙΑ ΚΑΙ ΕΘΝΟΣ - Profes. Anna Brzozowska-Krajka |
|
ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΘΕΙ ΕΝΑ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ ΜΕ ΕΝΑ ΜΗΛΟ; ΕΠΙΓΑΜΙΑ ΚΑΙ ΕΘΝΟΣ ΣΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΗ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ
(από τη σκοπιά της Κινηματογραφικής ταινίας «Ο μεγάλος παχύς ελληνικός γάμος μου*»)
*Στην Ελλάδα η ταινία προβλήθηκε με τον τίτλο «Γάμος αλλά Ελληνικά» Professor: Anna Brzozowska-Krajka
Τμήμα Πολωνικών, Πανεπιστήμιο Maria Curie-Skłodowska, Λούμπλιν, Πολωνία-
(από τη σκοπιά της Κινηματογραφικής ταινίας «Ο μεγάλος παχύς ελληνικός γάμος μου*»)
*Στην Ελλάδα η ταινία προβλήθηκε με τον τίτλο «Γάμος αλλά Ελληνικά»
Στην αμερικάνικη κοινωνική δομή, η εθνότητα αναφέρεται όχι στην κυρίαρχη γηγενή κοινωνία οικοδεσποτών (που συνοψίζεται ως WASP,, από τα Αρχικά White-A-S-Protestants, δηλ. Λευκοί Αγγλο-Σάξονες Προτεστάντες), αλλά στους "αλλοδαπούς", οι οποίοι συνήθως κατοικούν στα αστικά κέντρα (εκείνοι που επιτυγχάνουν οικονομικά μετακομίζουν στα προάστια). Περιλαμβάνονται τα λευκά έθνη, τα οποία προσδιορίζονται από τον Monsignor Geno Beroni ως PIGS (από τα Αρχικά Pol-It-Gr-Sl / Πολωνοί, Ιταλοί, Έλληνες, Σλάβοι).
Οι πρόγονοί τους μετανάστευσαν στο νέο κόσμο για οικονομικούς ή πολιτικό-οικονομικούς λόγους. Από την «άποψη της κοινωνίας «οικοδεσποτών» και του κυρίαρχου πολιτισμού τους, ήταν "αλλοδαποί" και έγιναν παρείσακτοι. Περιελήφθησαν στην κοινωνία «οικοδεσποτών», αλλά κατέλαβαν τις περιθωριακές θέσεις σε αυτήν. Εντούτοις, σύμφωνα με τους Roger D. Abrahams και τη Susan Kalčik, τέτοια περιθωριοποίηση μπορεί να προσληφθεί, ως πηγή δύναμης και ενέργειας.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Δρ. Αριστείδης Δουλαβέρας, Ο ΧΟΡΟΣ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΙΜΙΑΚΟ ΛΟΓΟ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΜΑΣ |
|
Ο χορός ήταν στενά συνδεδεμένος με την παραδοσιακή ζωή του λαού μας. Ήταν ένα μέσο έκφρασης της χαράς και της ανθρώπινης επικοινωνίας. Οι ρίζες του χάνονται στα βάθη της προϊστορίας και αποτελεί την πρωταρχικότερη καλλιτεχνική έκφραση του ανθρώπου, αποτέλεσμα ενός εκτάκτου συγκινησιακού γεγονότος . Ξεκίνησε ως μαγικοθρησκευτική τελετή, για να καταλήξει μια τελετουργική εκδήλωση με έντονα κοινωνικά στοιχεία . Ο χορός έκφράζει συνολικά και συνθετικά την ανθρώπινη ύπαρξη, αφού ενοποιεί νου, καρδιά και σώμα. Υπήρξε στην παραδοσιακή κοινωνία το απαραίτητο συμπλήρωμα των θρησκευτικών γιορτών, των πανηγυριών αλλά και των ευχάριστων στιγμών της οικογενειακής και κοινωνικής ζωής (γάμος, βάπτιση, ονομαστικές γιορτές κλπ.).
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Η ιστορική κατεύθυνση της παραδοσιακής λαογραφίας |
|
Η ιστορική κατεύθυνση της παραδοσιακής λαογραφίας-
Βασιλική Ρόκου
Καθηγήτρια Λαογραφίας
Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
H ελληνική λαογραφία, από την αρχή της εμφάνισής της είχε ως βασική παράμετρο έρευνας των φιλολογικών πηγών τον ιστορικό προσανατολισμό και συγκροτούσε τον ιστορικοφιλολογικό της χαρακτήρα με τη μελέτη της ελληνικότητας και του λαϊκού πολιτισμού.
O ιστορικός της χαρακτήρας διαμορφώθηκε από την αναδίφηση των ιστορικών, γραπτών ή προφορικών πηγών, όπου αναζητήθηκε η εθνική ταυτότητα ως κυρίαρχο και μείζον ζήτημα που θα συνέδεε τη φιλολογική έρευνα με το αντικείμενο και το περιεχόμενο της μελέτης του ελληνικού λαού.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Prof. Charles Nyakiti Orawo. Cultural changes and Maintenance of Traditional Values |
|
Introduction-
Thum as known today is amorphous in that its corpus has been broadened to include not only the Luo lyre, but also the fiddle, the accordion and the guitar musics unlike what it stood for before the coming of Europeans into the Luo territory. The art of thum tradition consists of solo vocal performance by jathum, the instrument player accompanied on his instrument most often with a chorus who may or may not be involved with other instrumental accompaniments. Whatever the case, the other instrumental accompaniments would be subordinate to that played by jathum. |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Η μουσικοχορευτική παράδοση της Μπάφρας Ν. Ιωαννίνων -Χοροί προσφύγων του Πόντου και της Καππαδοκίας |
|
Η Μπάφρα βρίσκεται κοντά στον δρόμο για την Σκλίβανη, το όνομα της μας έφερνε στη μνήμη την προσφυγιά και τον ξεριζωμό των κατοίκων της. Οι καλοκαιρινές πολιτιστικές εκδηλώσεις του χωριού είχαν προκαλέσει από παλιά την προσοχή και το ενδιαφέρον μας. Εντύπωση μας έκανε επίσης η διαπίστωση ότι μια κοινωνία ανθρώπων από τόσες διαφορετικές περιοχές της Μ. Ασίας, απέκτησε τελικά κοινωνική συνοχή και συμβίωσε αρμονικά στο περιβάλλον της νέας πατρίδας.
Αφορμή για αυτή τη καταγραφή, στάθηκε το ερώτημα για το είδος της μουσικοχορευτικής παράδοσης που θα είχε διαμορφωθεί, από την συνύπαρξη όλων αυτών των προσφύγων. |
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΣΤΟ ΕΝΤΕΧΝΟ ΛΑΪΚΟ |
|
Ο ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ
ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΑΪΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΣΤΟ ΕΝΤΕΧΝΟ ΛΑΪΚΟ - Δρ. Ρενάτα Δαλιανούδη-
(από τη σκοπιά της Κινηματογραφικής ταινίας «Ο μεγάλος παχύς ελληνικός γάμος μου*»)
*Στην Ελλάδα η ταινία προβλήθηκε με τον τίτλο «Γάμος αλλά Ελληνικά»
Στην αμερικάνικη κοινωνική δομή, η εθνότητα αναφέρεται όχι στην κυρίαρχη γηγενή κοινωνία οικοδεσποτών (που συνοψίζεται ως WASP,, από τα Αρχικά White-A-S-Protestants, δηλ. Λευκοί Αγγλο-Σάξονες Προτεστάντες), αλλά στους "αλλοδαπούς", οι οποίοι συνήθως κατοικούν στα αστικά κέντρα (εκείνοι που επιτυγχάνουν οικονομικά μετακομίζουν στα προάστια). Περιλαμβάνονται τα λευκά έθνη, τα οποία προσδιορίζονται από τον Monsignor Geno Beroni ως PIGS (από τα Αρχικά Pol-It-Gr-Sl / Πολωνοί, Ιταλοί, Έλληνες, Σλάβοι).
Οι πρόγονοί τους μετανάστευσαν στο νέο κόσμο για οικονομικούς ή πολιτικό-οικονομικούς λόγους. Από την «άποψη της κοινωνίας «οικοδεσποτών» και του κυρίαρχου πολιτισμού τους, ήταν "αλλοδαποί" και έγιναν παρείσακτοι. Περιελήφθησαν στην κοινωνία «οικοδεσποτών», αλλά κατέλαβαν τις περιθωριακές θέσεις σε αυτήν. Εντούτοις, σύμφωνα με τους Roger D. Abrahams και τη Susan Kalčik, τέτοια περιθωριοποίηση μπορεί να προσληφθεί, ως πηγή δύναμης και ενέργειας.
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΧΟΡΟΥ ΣΤΗ ΧΟΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ |
|
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΥ ΧΟΡΟΥ ΣΤΗ ΧΟΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ.
Τα τελευταία χρόνια γνωρίζουμε όλο και περισσότερο τις θεραπείες μέσω της Τέχνης (Art Therapy – εικαστικά, δραματοθεραπεία, μουσικο-θεραπεία, χοροθεραπεία) που επιτρέπουν στον άνθρωπο να προσεγγίσει τη ψυχική του υγεία μέσα από τη δημιουργία. Ο χορός από τα πανάρχαια χρόνια αποτελούσε αναπόσπαστο μέρος των δραστηριοτήτων των ανθρώπων, επιτρέποντας τους να είναι συμμετέχοντες δημιουργοί και όχι θεατές.
Το όργανο που χρησιμοποιεί ο χορός για να εκφραστεί είναι το ανθρώπινο σώμα. Η χοροθεραπεία, ακριβώς επειδή κινητοποιεί το σώμα για να «ξυπνήσει» τα βασικά πρότυπα και να τα «εκφράσει» στην πράξη, αποτελεί ένα ισχυρό θεραπευτικό εργαλείο. Είναι μια ψυχοθεραπευτική δραστη-ριότητα που επιτρέπει στον άνθρωπο να αφυπνίσει τη λειτουργική ευχαρίστηση του σώματος, να ξαναβρεί τη ψυχοσωματική ενότητα, να συμβολίσει τις ενορμήσεις του με μεταλλαγή, δηλαδή με τη μετουσίωση1
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
Ταυτότητα, αυθεντικότητα και επιβίωση. Πολυπολιτισμικές κοινωνίες και κοινωνική αναπαραγωγή |
|
H παρούσα ανάλυση αφορά στις απόψεις του Τσάρλς Ταίηλορ, σχετικά με την «Ταυτότητα, αυθεντικότητα και επιβίωση. Πολυπολιτισμικές κοινωνίες και κοινωνική αναπαραγωγή» στο βιβλίο <Πολυπολιτισμικότητα. Εξετάζοντας την πολιτική της αναγνώρισης> , όπως αυτές σχολιάζονται σε άρθρο του Anthony Appiach.
Χανιά, Ελλάδα .
Πρωτοπρεσβύτερος, Νεκτάριος Χριστοδουλάκης
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
"ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΟΠΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ " |
|
"ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΟΠΙΑΣ ΕΡΕΥΝΑΣ "
Ομηριάδης Αλέξανδρος Καθ. Φ.Α., Υποψήφιος Διδάκτωρ,
Αντιπρόεδρος " Αρχείου Ελληνικού Χορού"
Στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες της μεσογείου, δύσκολα μπορεί να ισχυριστεί κανείς ότι υπάρχει επιστημονική έρευνα του λαϊκού χορού. Αν μάλιστα δεχτούμε τον ορισμό που δίνει για την έρευνα ο ΟΟΣΑ, ότι δηλαδή "είναι δραστηριότητες που αναλαμβάνονται με συστηματικό τρόπο με σκοπό την αύξηση του αποθέματος γνώσεων και χρήση αυτού του αποθέματος σε νέες εφαρμογές", είναι προφανές ότι η έρευνα του χορού στην Ελλάδα είναι περιορισμένης έκτασης και σίγουρα ευκαιριακή.[1]
|
|
περισσότερα |
|
|
|
|
|
|
|